Selasa, Januari 13, 2009

Bermulanya tahun 2009…


Hello January 2009…
Hemm… nampaknya mood nak bersuka2 dan bersemangat di awal tahun baru ni agak tercalar dek incident yg begitu menyayat hati. Siapa sangka… dalam masyarakat dunia terutamanya golongan muda begitu ghairah nak sambut tahun baru, saudara-saudara kita di Gaza sedang bertarung nyawa menyelamatkan jiwa sendiri dari kekejaman Zionis. Beribu-ribu nyawa terkorban tanpa sedikitpun rasa belas kasihan. Kita kat sini hanya mampu berdoa dan buat sekadar apa yang mampu. Sedang darah tumpah umpama air sungai di Gaza, Dunia seperti tak mampu bersuara untuk menghentikan sifat binatang Regim Zionis.
Kembali pada kehidupan Riana yang baru bermula di tahun 2009 ini. Agak kelam kabut juga di awal-awal tahun ini. Pada 2hb Januari, ayah Riana di kampung terlibat dalam accident. Terkejut Riana bukan main. Malam itu juga balik kampung dengan abang2 n kakak. Keadaan ayah Riana agak teruk juga. Luka, retak tangan kanan dan bengkak kaki kanan dan terkehel buku lali. Hari pertama, terpaksa papah untuk berjalan. Sayu jer hati melihat. Hmm… Sedih memang sedih. Tapi nak buat macam mana. Dah takdir Maha Berkuasa.
Perjalanan kerja, macam biasalah. Bertambah lagi satu amanah di atas bahu. Hmm… suka atau tak suka, nak atau tak nak… itu aje pilihan yang ada. Boleh atau tak boleh tu… dah tak dapat nak dikenal pasti lagi. Sekarang ni redah ajelah dulu. Tiga hari pertama lepas pulang dari kampung, kerja full 3 hari berturut2. Terpaksa, sebab tak ada orang yg boleh kelola department. Lepas 3 hari, maka hari ini bercutilah. Baru terasa sakit-sakit badan. Tuhan je yang tahu tu. Itupun paksa diri untuk pergi pejabat pos, claim rebate utk road tax yg sekian lama bertangguh tak di ambik. Lepas tu terus ke stesen minyak, buat penyelenggaraan kereta seperti angin tayar, isi minyak dan yg paling penting… cuci kereta. Kereta tu dah tak macam kereta lagi dah. Berhabuk satu macam… macam tak ada tuan. Haila… buat camner… tuannya sibuk manjang. Sian keretaku itu… Sorry ek Cik Putih.
Perjalanan manuskrip Riana rasa makin jauh. Huhu… masih tak dapat kosentrasi utk manuskrip yang telah pun ditulis separuh jalan.  Haila… susah betul nak dapat balik magic touch ni! Nak berjaga malam-malam pun tak boleh pula sebab dah ada penghuni kecik dalam bilik Riana ni yg kena tidur awal sebab nak pi sekolah. Haru betul jadinya… Takkan nak wat kerja dalam gelap pula. Mata ni dah le koman je. Hmm… Wat citer kali ni Riana rasa lain macam pulak. Macam ada badi jer citer ni bila bersangkut paut dengan kehidupan Riana. Haduih… Doa-doa tak de la yg burok2 kan! Oklah… ini n3 pertama Riana setelah 13 hari berada di tahun baru. Hmm… moga-moga hari yang mendatang dapat Riana tempuhi dengan keazaman dan semangat yg membara di dada. Fuh… Amin.

(* Ini dia budak kecik yg dah pun start sekolah. Ini geng-geng yg cukup anti dengan maksunya ini)
Nota post-it: Huhu… tengok citer Little Women kat HBO tengah hari tadi, tetiba rasa bersemangat pula macam watak Winona Ryder yg bawa watak Josephine dalam citer tu. Dulu pernah baca novel Little Women ni, yg kalau tak salah ialah karya klasik. Baru kali ini dapat menonton cerita tersebut yg diangkat ke layar lebar. Terkesan dengan watak Josephine yg menolak lamaran kawan baik lelakinya Laurie yang menyintainya. Last sekali Laurie tu jadi adik iparnya. Huhu… =)  

Tiada ulasan: