Selasa, Julai 29, 2008

Semalam tengok movie lama… Abang

=) Semalam Riana tengok movie lama, judulnya Abang. Rasa-rasa ada tak yang ingat lagi citer ni?Movie ni movie lama, kalau tak salah Riana ditayangkan pada 7 Mei 1981 (kira-kira lebih kurang 11 hari lg Riana dilahirkan waktu tu). Pelakon utamanya Dato' Rahim Razali, Noorkumalasari, Ogy, Ahmad Tarmimi, Ahmad Yatim, Allahyarham S. Roomai Noor, Datin Umi Kalsum, (itu antara yg riana kenallah). Memang dah lama tak tengok citer ni. Citer dia memang sedih banget… Citer Abang ni berada di kelasnya yg tersendiri. Memang kalau nak banding dengan movie zaman sekarang, jauh bedanya (dr segi teknologi) Tapi… mesej yg ingin disampaikan tu memang hebat. Kata-kata yg diucap pelakon pun terang dan jelas, tersusun dan bermakna. Boleh jatuh cinta jadinya dengan watak Abang@ Fuad Din yang dibawa oleh Dato' Rahim Razali. 

Cerita mengenai Fuad Din yg lebih sepuluh tahun meninggalkan keluarga, adik-beradik dan perniagaannya yg berkembang maju waktu tu tanpa sebarang khabar berita. Tak seorang pun ahli keluarganya tahu di mana dia berada. Ayah dan adik-adiknya mengambil alih perniagaannya. Malah adiknya Faizal Din boros membelanjakan harta yg ditinggalkan Fuad Din. Mereka semua dikejutkan dengan telegram dari London yg mengatakan Fuad Din akan pulang ke tanah air. Semua ternanti-nanti dengan pelbagai perasaan di hati masing-masing. Dila dan ibunya cukup teruja dengan berita tersebut. Manakala Faizal mula diburu bimbang. Bimbang kerana dia selama ini boros membelanjakan harta abangnya itu. Ayah Fuad pula berasa terkejut, gembira dan agak bimbang. Bimbang jikalau Fuad menyalahkannya tidak pandai mengurus syarikat yg ditinggalkan anaknya itu. Farid Din pula berasa gembira namun menyimpan rasa marah terhadap abangnya itu. Ini kerana, dia mengahwini Mona, bekas tunangan Fuad yg Fuad tinggalkan ketika Mona mengandung anak luar nikah Fuad. Farid sanggup menikahi Mona ketika itu, menjadi penyelamat hidup Mona dari menanggung malu.


Masing-masing ada 1001 rasa yang ingin dilampiaskan dari hati. Kehadiran Fuad Din ni pun penuh misteri. Tiba di rumah keluarganya lewat malam. Tahu setiap aktiviti adik2nya. Tapi dia merupakan seorang abang yg penyayang. Dia kasihkan adik-adiknya dan keluarganya. Dia pulang,setelah penat bersembunyi dan merasakan ingin bersama-sama dengan orang-orang yg dikasihinya sebelum meninggalkan mereka buat selamanya. 

Rupa-rupanya Fuad Din mengidap leukimia. Sbb tu dia hilangkan diri sbb tak mahu keluarga susah hati. Dia mengaku dia pernah buat silap dengan Mona, hingga Mona mengandung. 

Riana suka dengan watak Fuad Din. Dia bukan lelaki yang baik bagaikan dewa. Dia manusia biasa yang banyak tetap melakukan kesilapan. Wataknya realistik. Sebab seperti yang semua kita tahu, manusia di atas muka bumi ni mana yg tak melakukan kesilapan. Ada sisi hitam dalam hidupnya. Namun dia bangkit semula, memperbetulkan semula segala kesilapannya dengan nyawa yang masih bersisa. 

Apa yang best lagi pasal filem ni ialah, filem ni berwajah Malaysia. Dengan panorama sawah padi, berakit di sungai, main tarik-tarik upih pinang, mandi sungai, main lumpur. Best betul. Teringat balik zaman kanak-kanak di kampung. Orang yang lahir kat bandar besar macam KL ni mesti tak merasa bagaimana suasana tu kan? 
Buat sesiapa yg ingin tengok filem ni, dptkan DVD original di pasaran (rasanya kebanyakan kedai2 yg jual VCD/DVd ada jual citer ni). Riana dah masuk round 2 tau tgk movie ni. Lepas ni ingat nak cari beberapa movie lama yg ada nostalgianya yg tersendiri. Selain VCD/DVD, boleh cari kat Youtube. Banyak dah filem upload dalam tu.
Riana, walaupun hidup di zaman 90-an, namun tetap meminati filem-filem dan lagu-lagu di zaman-zaman Riana belum lahir lagi hinggalaa ke saat ini. Siapa-siapa pernah menonton filem Loceng Maut? (Arahan Allahyarham Hussien Abu Hasan). Cerita ni cerita macam pendekar sebab ada kaitan dengan ilmu bela diri iaitu silat gayung (atau dalam filem tu disebut silat bengkung). Abang ipar Riana berlakon di dalam filem tersebut sebagai hero. Hehe… nanti kalau ada lapang-lapang, Riana citer kat sini ok! =)

Tiada ulasan: